Czy musimy usuwać zęby mądrości?

Niewiele osób wie, że wieki temu, kiedy pierwszy człowiek nie znał podstawowych narzędzi, w tym ognia, jego szczęka zawierała po dziewięć zębów w każdym łuku. Z czasem, gdy rozwinięte uzębienie przestało być przydatne, zęby te zaczęły zanikać. To dlatego panuje dziś przyzwyczajenie, by usuwać ósmy ząb. Czy to jednak konieczne?

Tak zwane zęby mądrości to te, które wyrastają nam w okolicach 16-20 roku życia. Dentyści często żartują, jakoby ich nazwa miała nawiązywać właśnie do tego okresu, kiedy nabywamy najwięcej mądrości, choć samo posiadanie zęba nie wpływa niestety w żaden sposób na naszą inteligencję, odgrywają jednak dużą rolę w naszej jamie ustnej. Tak, jak reszta zębów trzonowych, służą do przeżuwania i rozdrabniania pokarmu, wydają się jednak sprawiać więcej problemów niż korzyści, dlatego przyjęło się je usuwać. Czy warto jednak zapobiegawczo usuwać zdrowy ząb?

U człowieka współczesnego występuje coraz mniejsza szczęka, dlatego dodatkowy, ósmy ząb może spowodować wiele zmartwień. Gdy w łuku zębowym brakuje miejsca, ząb nie wyrzyna się prawidłowo lub ma problemy z przebiciem się przez dziąsło, co skutkuje bolesnym obrzękiem, w którym może wystąpić zapalenie. Dodatkowo ze względu na swoje głębokie położenie, łatwo tutaj o próchnicę. Jeśli nie przykładamy się do szczotkowania i pozostałych elementów pielęgnacji jamy ustnej, choroba zęba mądrości nie powinna nas zaskakiwać.

W powyższych przypadkach nie powinniśmy się zastanawiać i ząb usunąć. Należy jednak podkreślić, że zabieg nie należy do najprostszych, dlatego, jeżeli chcemy zaoszczędzić sobie dodatkowego bólu, zadbajmy o to, by wykonał go doświadczony stomatolog. Zabieg wymaga również od nas specjalnego zachowania. Ze względu na założone szwy jama ustna jest szczególnie narażona na działanie wszelkiego rodzaju bakterii, które mogą zainfekować nie tylko nasze uzębienie, ale także przeniknąć do układu krwionośnego, atakując pozostałe układy naszego organizmu. Dlatego przez dwa dni po zabiegu absolutnym wymogiem jest ograniczenie palenia oraz przyjmowania napojów z kofeiną i alkoholem, odłożenie twardego pokarmu na rzecz potraw miękkich, półpłynnych oraz unikanie czyszczenia zębów w okolicy rany. Dodajmy także, że przez ten okres nie należy oczyszczać nosa! Zwiększenie ciśnienia w jamie ustnej może doprowadzić do pęknięcia szwów i wywołania krwawienia. Jeśli jednak zastosujemy się do powyższych zasad, a ból i obrzęk mimo to utrzymuje się, należy koniecznie zgłosić się do specjalisty.

Nie należy jednak zęba usuwać prewencyjnie. Wyżej wymienione komplikacje mogą wystąpić również u zdrowych zębów. Nie powinniśmy zapominać, że współczesna medycyna stomatologiczna wychodzi naprzeciw problemom zbyt wąskiej szczęki, proponując aparat ortodontyczny, który przy okazji wyrastającej “ósemki” może poprawić cały nasz uśmiech. Dla tych, którzy obawiają się wyglądu aparatów, mamy dobre wieści – w dzisiejszych czasach aparaty są praktycznie niewidoczne.

Za usunięciem zęba mądrości kryje się jednak coś jeszcze. Stomatolodzy podkreślają, że zęby te są bezpośrednio połączone z ośrodkowym układem nerwowym, a ich usunięcie często doprowadza do bólów głowy lub twarzy. Dlatego zanim narazimy się na niepotrzebny ból, przyjrzyjmy się zębom bezpośrednio graniczącym z trzecimi zębami trzonowymi. To właśnie one mogą wywoływać ból, który promieniuje w stronę podejrzanych.

Rada, jaką mamy dla Państwa jest prosta i uniwersalna – nie podejmujmy pochopnych decyzji, podążając za tłumem, skontaktujmy się wcześniej ze specjalistą, którym w tym wypadku będzie dentysta.